Det kan næsten ikke komme som en overraskelse, at forlagsbranchen også så småt begynder at kaste sig over podcasting. Podcasting er platformen til at skabe smukke historier på lyd, og forlag udgiver smukke historier på skrift. Podcastmediet kan bruges som en kanal for virksomheder – herunder også forlag – til at markedsføre deres produkter. Så det er oplagt, at forlag, hvis produkt så nemt kan give indhold til lydproduktioner, også kaster sig over podcasting.

Det sidste nye skud på stammen er Gyldendal Podcast, produceret af Sigurd Hartkorn Plaetner og Silke Fensman. Podcasten har i skrivende stund én episode udgivet med Kaspar Colling Nielsen, og konceptet er centreret omkring interviews med Gyldendals forfattere.

Gyldendal Podcast

Gyldendal Podcast er rigtig godt produceret med musik, reallyd, sømløse overgange og tilpassede lydniveauer. Jeg er dog en smule skuffet over konceptet. Et forfatterinterview er så nemt sluppet, og det ligner på den måde alle de andre litteraturpodcasts, måske med undtagelse af, at vært Sigurd Plaetner tager lytterne med et sted ud i landet sammen med den pågældende forfatter. Det er et element jeg til gengæld også synes var et smart valg, da det giver interviewet rum og personlighed frem for et lydisoleret studie.

Selvfølgelig er det fint, hvis Gyldendal gerne vil have en traditionel forfatterpodcast, men jeg havde bare forventet et mere skævt og innovativt koncept fra sådan en stor spiller, som jeg ved har fået flere podcastidéer ind af døren.

Gyldendal er ikke det første podcastproducerende forlag

Da jeg arbejdede hos forlaget EgoLibris producerer jeg faktisk en podcastserie for en af forlagets forfattere, Christiane Meulengracht. Sammen lavede vi podcastserien Kærlighed med vilje, der understøttede Christianes bog af samme navn, der handler om at tage ansvar for sit kærlighedliv.

I Kærlighed med vilje inviterede Christiane og jeg andre sexologer og parterapeuter ind i vores studie, hvor vi snakkede om forskellige emner inden for sex, kærlighed og parforhold. Podcasten var ikke direkte associeret med EgoLibris, men blev brugt til at brande Christiane som forfatter og dermed skabe mere interesse for hendes bog.

Jeg ved også, at nogle af de andre store (og mindre) forlag i Danmark har gang i nogle nye lydprojekter. Det bliver spændende at følge med i forlagsbranchens udforskning af podcastmediet. Forhåbentlig kan lidt konkurrence blandt forlagene tvinge nogle mere innovative idéer frem.


1 Kommentar

5 grunde til, at I som forlag skal podcaste - Lydbilledet · 13. marts 2018 kl. 13:53

[…] til podcastmediet, og Gyldendals første podcastserie kommenterede jeg på i blogindlægget “Når forlagsbranchen podcaster“. I blogindlægget var jeg ikke just imponeret over Gyldendals indholsformat, som jeg fandt […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *