Danske forlag er så småt begyndt at snuse lidt til podcastmediet, og Gyldendals podcastserie Gyldendal Podcast kommenterede jeg på i blogindlægget “Når forlagsbranchen podcaster”. I blogindlægget var jeg ikke just imponeret over Gyldendals indhold i form af forfatterinterviews, som jeg fandt en smule uoriginalt. Gyldendals bogklubs podcastserie Bogklubben er kommet til siden hen, og her er konceptet mere spændende. Der er mange forlag rundt omkring i Danmark, der endnu ikke har meldt sig på banen med podcast, så der er stadig håb om flere nytænkende forlagspodcasts.

Ejer eller arbejdet du på et forlag, og mangler I det afgørende argument for at starte en podcast og give Gyldendal lidt konkurrence, så har jeg her fundet 5 gode grunde til, at man som forlag med fordel kan begynde at tænke i podcasting.

1. I kan genbruge jeres indhold

Mange virksomheder bliver nødt til at opfinde nyt indhold, når de skal lave en podcast. Men som forlag har I allerede de gode historier og de interessante, vidende forfattere. Det kan I bruge til jeres fordel! Jeres forfattere har lige skrevet en bog om et emne, de er passioneret omkring, og den viden, de ligger inde med, kan I bruge til en podcast. Podcasts har den fordel, at lytterne er loyale og hører episoderne til ende, hvis emnet interesserer dem.  Så I får altså mulighed for at lade jeres forfattere tale direkte ind i jeres potentielle køberes ører om deres nye bog.

Det er på denne måde også muligt at give jeres bagkatalog nyt liv. F.eks. har podcastserien Karrierekvinder taget en gammel udgivelse fra DJØF, som de nu bruger til at diskutere kvinders rolle i arbejdsmarkedets magtstrukturer ud fra.

2. I når jeres målgruppe, når de ikke kan læse jeres bøger, eller har tid til at høre en hel lydbog

I en travl hverdag leder vi konstant efter muligheder for at optimere vores tid og udnytte alle de små tidslommer, hvor vi kan tilegne os ny viden eller blive underholdt. Podcasts er geniale, fordi de typisk består af små lydfortællinger eller interviews på 30-60 minutter, som jeres kunder kan høre, når de ikke har mulighed for at bruge deres øjne at fokusere med.

”Hvorfor skal vi lave en podcast, når vi har lydbøger?”, kan man måske spørge som forlag. Og svaret er, at podcasts og lydbøger sagtens kan leve side om side, fordi podcasts primært bliver brugt, når lytterne pendler eller laver praktiske små-opgaver. I den tid har de ikke flere timer til rådighed, og ønsker måske en kortere, afrundet episode frem for en hel bog, de skal fordybe sig i.

3. I kan sætte stemme på forlaget

Forfatterne vil typisk være forlagets repræsentanter, men hvilke meninger og visioner har forlaget som virksomhed og brand? Ved at lave en konceptuel podcast, kan I vise jeres læsere, hvilke værdier I som forlag står for – og endda fortælle det med jeres egne stemmer. Hør f.eks. podcastserien Sound matters der er produceret af BEO PLAY. I podcasten bliver virksomhedens produkter ikke nævnt på et eneste tidspunkt, men den giver deres lyd-interesserede kunder (og potentielle kunder) et indtryk af, at BEO PLAY tager lyd seriøst og ved en masse om emnet.

4. I kan nå ud til jeres målgruppe – helt organisk

Hvis jeres forlag er på sociale medier som Facebook eller Instagram, ved I også, hvor svært og dyrt det er blevet at nå ud til blot en brøkdel af jeres følgere. Men podcasten har sin helt egen platform, og lige så snart jeres lyttere abonnerer på jeres podcastserie, får de med sikkerhed jeres episoder ud i deres feed, hver gang I udgiver noget. De eneste i konkurrer med er andre podcasts – og da det er mere omfattende at lave en podcast end at skrive et par linjer under et billede på Instagram eller Facebook, drukner jeres podcast ikke i andet indhold.

5. I kan inspirere jeres lyttere til at købe jeres bøger

Ved at lade forfatteren fortælle om sin bog i et interview, eller koge bogens indhold ned til en podcast på 30 min, kan I bruge podcasten til at lokke jeres lyttere til at købe jeres bøger. Når de først har fået en smagsprøve på bogens indhold, vil de være mere motiveret til at købe bogen for at læse den helt.

Man kan sagtens skjule salgsbudskabet ved at lave tematiske podcasts og bruge forfatterne som eksperter, og så nøjes med at nævne deres bog som en kilde, hvor man skal læse mere om emnet.


Sidder I med idéen, men mangler I den tekniske formåen, eller har I brug for sparring til en konceptudvikling – så kan I ringe til mig på 30496151 eller skrive på maria@lydbilledet.dk. Et kaffemøde, hvor vi kan snakke om jeres muligheder er ganske gratis.

Den 5. april brugte jeg dette oplæg til kurset Lær at podcaste hos Forlaget Pressto. Kurset var målrettet forlag. Hvis du ønsker at dette kursus kommer igen, kan du skrive til Pressto inde på deres hjemmeside.


0 Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *