Den ultimative guide til true crime podcasts

  De humoristiske   What The Crime?! What The Crime?! giver dig ikke mareridt, men latterkramper. Navnet spiller på udtrykket “What The F….” og det er netop dét du tænker, når du hører historierne i denne podcast. Episoderne handler ikke om ét bestemt mord eller kriminel handling, men er i stedet tema-inddelt. I episoden Hidden in Vaginas taler værterne f.eks. om, hvordan kvinder har brugt deres “natural pockets” til at smugle pistoler, stoffer og mange andre utrolige ting. I Senior Læs mere…

Kan effekten af din podcast måles?

Hvordan ved man, om ens podcastserie har succes?Det er mange måder at måle succes på og sammenligne sin succes med andre. For nogle handler det om store biler og store ure. For podcastere er det typisk i form af lyttertal, selvom mange i branchen holder deres tal så hemmelige, at man skulle tro, det var opskriften på Nutella. Men her kommer en chokerende nyhed: Lyttertal er faktisk et dårligt tal at sammenligne sin podcasts succes Læs mere…

Mine 5 yndlings podcastepisoder: Radiolab

Kender du det, når du får anbefalet en podcastserie, som har eksisteret i flere år og derfor har mange episoder på bagen? Det kan være svært at overskue, hvilket episode, man så skal begynde med. Især fordi man kan være uheldig at vælge en episode, der måske ikke repræsenterer serien fra sin bedste? Hvis dette er tilfældet for dig, og du derfor holder dig fra at lytte til Radiolab, så er denne top 5-liste for Læs mere…

Menneskebibliotekets podcastserie

Podcasts som supplement til fysiske begivenheder

Der er mange måder at bruge podcasts på, når du gerne vil sætte lyd på din virksomhed. For nogle virksomheder bruges podcasts til at skifte format til noget tekst (Zetland), for andre handle det om en branding af virksomheden gennem historiefortælling (B&O Play). Det gælder om at finde det format, der giver mest mening for lige netop din virksomhed. Men hvad hvis din virksomhed består af fysiske arrangementer? Kan man så også bruge podcasting til markedsføring Læs mere…

forlag podcasts

5 grunde til, at forlag skal podcaste

Danske forlag er så småt begyndt at snuse lidt til podcastmediet, og Gyldendals podcastserie Gyldendal Podcast kommenterede jeg på i blogindlægget “Når forlagsbranchen podcaster”. I blogindlægget var jeg ikke just imponeret over Gyldendals indhold i form af forfatterinterviews, som jeg fandt en smule uoriginalt. Gyldendals bogklubs podcastserie Bogklubben er kommet til siden hen, og her er konceptet mere spændende. Der er mange forlag rundt omkring i Danmark, der endnu ikke har meldt sig på banen med Læs mere…

faktion i podcastserier

Når virkelighed og fiktion blandes sammen i podcasts

Hvis fiktion og fakta fik et kærlighedsbarn, ville det være faktion. I lydmontagen kan fortælleren være mere eller mindre til stede og dermed skrue op og ned for intensiteten. Hvis vi ikke har den altvidende fortæller, og her mener jeg f.eks. journalisten, der har produceret montagen, til at guide os igennem fortællingen i små mellemstykker med uddybende forklaringer, så kan det være sværere at skelne mellem fakta og fiktion. Lydmontagen kalder derfor sig selv for Læs mere…

podcast iPhone hovedtelefoner

Når forlagsbranchen podcaster

Det kan næsten ikke komme som en overraskelse, at forlagsbranchen også så småt begynder at kaste sig over podcasting. Podcasting er platformen til at skabe smukke historier på lyd, og forlag udgiver smukke historier på skrift. Podcastmediet kan bruges som en kanal for virksomheder – herunder også forlag – til at markedsføre deres produkter. Så det er oplagt, at forlag, hvis produkt så nemt kan give indhold til lydproduktioner, også kaster sig over podcasting. Det Læs mere…

mikrofon studie

4 karakteristika for podcasten som medie

1. Podcasten er non-lineær En af de største forskelle mellem radioen og podcasten er, at mens radioen bliver sendt live, er podcastepisoderne for-producerede og efterredigerede, hvilket betyder, at podcastens indhold kan høres uafhængigt af at det tidspunkt, det bliver udgivet. Podcasten kan godt imitere et udtryk meget lig en live-udsendelse, men vil aldrig være det. På den måde overkommes radioindholdets flygtighed med podcasting. Hvor det i radioen er en her-og-nu oplevelse at lytte til udsend-elser, da Læs mere…